دانشجو در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش مطرح کرد:
توجه بیش از پیش شکارچیان دانشمندان به فارغ‌التحصیلان ایرانی

خبرگزاری فارس: وزیر علوم گفت: ‌در چند سال اخیر به خاطر کیفیت خوب آموزش، فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور بیش از پیش مورد توجه شکارچیان دانشمندان قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری فارس: توجه بیش از پیش شکارچیان دانشمندان به فارغ‌التحصیلان ایرانی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارشی مقایسه‌ای درباره اقدامات صورت گرفته و دستاوردهای وزارت علوم، وضعیت فعلی آموزش عالی را در جمع نمایندگان  عضو کمیسون‌های فرهنگی و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تشریح کرد.

کامران دانشجو در ابتدای این جلسه ضمن تشکر از نظرات کارشناسانه و دلسوزانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خصوصاً اعضای کمیسیون‌های تخصصی آموزش و تحقیقات و نیز کمیسیون فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی صدور مجوز دوره‌های متفاوت آموزشی و پژوهشی در مؤسسات آموزش عالی دولتی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات غیر انتفاعی را به شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان تفویض کرده است که این شورا با کمیته‌های تخصصی و عضویت اساتید مجرب و به نام دانشگاه‌ها، سال‌هاست با دقت درخواست‌های رسیده از دانشگاه‌های دولتی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات غیر انتفاعی را بررسی کرده و در صحن شورای گسترش با حضور بیش از 20عضو هیئت علمی که همگی مراتب علمی و اجرایی بالایی دارند و تجربه فراوانی در آموزش عالی کسب کرده‌اند، به بحث می‌گذارد.
 
وی افزود: با تصویب این شورا با آن ترکیب کاملاً آشنا به امور آموزش عالی، همانطور که مجوز برای ایجاد دوره‌های تحصیلی بالاتر در دانشگاه‌های دولتی صادر می‌شود، درخواست‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات غیر انتفاعی نیز بررسی و برای مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه‌ها نیز در مکان مشخص مجوز صادر می‌شود، البته شورای گسترش آموزش عالی نظرات نمایندگان و کارشناسان و نیز نظارت‌های دقیق و دوره‌ای را که صورت می‌گیرد همیشه مورد استفاده قرار داده و خواهد داد ولی به هرحال مرجع صدور مجوز برای رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف و برای تمام مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات غیر انتفاعی، شورای گسترش آموزش عالی است و جایگاه دیگری قاعدتاً مجوز دوره یا مقطع تحصیلات عالی را صادر نکرده و مدارک را ارزشگذاری نمی‌کند.
 
وزیر علوم  به تشریح برخی اقدامات وزارت علوم پرداخت و گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی فقط تعداد 175هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل بودند که این تعداد تا سال 1384به 2میلیون دانشجو و در سال 1390به بیش از 4میلیون دانشجو افزایش یافته است که نشان می‌دهد میزان رشد تعداد دانشجو طی فاصله سال‌های 84 تا 90 با میزان رشد صورت گرفته در 27سال قبل آن برابری می‌کند.
 
وی افزود: تعداد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی 18 هزار نفر بوده است که این تعداد در سال 1384به 132هزار نفر و در سال 1390به 330هزار نفر افزایش یافته  که در این مقطع نیز رشد صورت گرفته در فاصله سال‌های 1384تا 1390از رشد صورت گرفته طی 27سال قبل از آن بیشتر است.

دانشجو درباره ایجاد رشته‌های تحصیلی مقطع تحصیلات تکمیلی گفت: در  سال 1367تنها 215رشته گرایش تحصیلی مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها وجود داشت ولی هم اکنون تعداد این رشته‌ها به  2100رشته و گرایش تحصیلی افزایش یافته است. همچنین در اوایل انقلاب تعداد 223مرکز آموزش عالی در کشور وجود داشت ولی امروز تعداد 719مرکز آموزش عالی بدون احتساب واحدهای زیر مجموعه دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور فعالیت می‌کند. 

 وی در ارتباط با توسعه فضای کتابخانه‌ای مراکز آموزش عالی نیز گفت: از سال 84تاکنون فضاهای کتابخانه‌ای حدود 2 برابر شده است همچنین فضای آزمایشگاهی نیز از 9هزار مترمربع در سال 1365 به حدود450هزار مترمربع در سال 1384 و 800هزار متربع در سال 90 افزایش پیدا کرده است. 

 وزیر علوم درباره میزان جذب اعضای هیئت علمی در سال‌های مختلف گفت: در سال‌های 84تا 87 تنها 1500عضو هیئت علمی جذب شده است در حالیکه از سال 88تاکنون حدود 6000هزار نفر عضو هیئت علمی جذب دانشگاه‌ها شده‌اند که در مقایسه با 10 سال گذشته یک فعالیت بسیار اساسی از طرف مرکز جذب اعضای هیئت علمی در راستای کیفیت بخشیدن هرچه بیشتر به آموزش عالی است.

وی در ادامه به توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد اشاره کرد و گفت: هم اکنون 30پارک علم و فناوری و 101مرکز رشد در کشور فعال است که زمینه اشتغال 18هزار نفر را نیز فراهم کرده است.

دانشجو افزود: فعالیت‌های پ‍‍ژوهشی و ارتباط با صنعت و سایر بخش‌های جامعه نیز شاهد رشد خوبی بوده که در این زمینه انعقاد قرار داد همکاری دانشگاه‌های کشور با وزارت دفاع قابل اشاره است که 200 پروژه را در قالب هزار پایان‌نامه تعریف کرده و در 30 دانشگاه کشور در حال اجرا است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین و ابلاغ آئین‌نامه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل و ایجاد تسهیلات در این مورد اشاره کرد و گفت: از زمان ابلاغ این آیین‌نامه در طی کمتر از 8 ماه210 دانشجو به دانشگاه‌های همطراز محل تحصیل خود در داخل کشور منتقل شده‌اند این در حالی است که در گذشته به صورت متوسط سالیانه تنها حدود 40 نفر به دانشگاه‌های داخل منتقل شده‌اند که البته امیدواریم این کار فرهنگی بیش از پیش مورد استقبال خانواده‌ها و دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور قرار بگیرد.

وزیر علوم افزود: در جهت اهتمام به ارزش‌های اسلامی که بر اهمیت خانواده تأکید دارد و در جهت حل برخی مشکلات تحصیل در مناطق دور از محل سکونت، آئین‌نامه میهمانی و انتقال دانشجویان با اولویت دانشجویان دختر تدوین و ابلاغ شد که برای ترم آینده تحصیلی 21هزار نفر تقاضای انتقال و میهمانی کرده‌اند که تاکنون دانشگاه‌ها با بیش از 11هزار تقاضا موافقت کرده‌اند همچنین به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است 20درصد ظرفیت پذیرش خود را به پذیرش دانشجویان انتقالی و میهمان اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: این آیین‌نامه در آذرماه سال 89 تدوین و ابلاغ شد که در همین مدت کوتاه یعنی یک ترم تحصیلی سال گذشته، با استقبال دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها حدود 5 هزار نفر به دانشگاه‌های محل سکونت دایم خود میهمان شده‌اند که با سه ترم میهمانی و کسب معدل بالاتر از متوسط همان ورودی‌ها، این میهمانی به میهمانی دایم یا انتقال می‌تواند تبدیل شود.
 
دانشجو در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره روش پذیرش دانشجو از طریق دریافت شهریه گفت: پذیرش دانشجو از طریق دریافت شهریه تکلیف قانون برنامه پنجم است که براین اساس دانشگاه‌ها می‌توانند درصدی از ظرفیت پذیرش خود در مقطع تحصیلات تکمیلی را از طریق دریافت شهریه و از میان افرادی که در آزمون علمی سراسری رتبه لازم را کسب کرده‌اند پذیرش کنند و این طور نیست که هرکس شهریه بدهد پذیرش می‌شود بلکه فرد متقاضی تحصیل با پرداخت شهریه می‌بایست رتبه لازم را نیز در آزمون سراسری آورده باشد.
 
وزیر علوم درباره افزایش پذیرش مقطع تحصیلات تکمیلی با توجه به وجود حدود یک میلیون متقاضی ورود به این مقطع گفت: با همین امکانات موجود و اعضای هیئت علمی امکان پذیرش دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی تا 3برابر وضع موجود وجود دارد زیرا اگر تعداد 40هزار عضو هیئت علمی استادیار و بالاتر هرکدام فقط راهنمایی یک دانشجو را هرسال برعهده گیرند می‌توان 40هزار دانشجوی دکتری، پذیرش کرد و اگر متوسط دوره ارشد 2 سال و دوره دکتری 4 سال و نیم باشد اعضای هیئت علمی در یک ترم راهنمایی بیش از 5 دانشجو را نیز برعهده نخواهند گرفت. البته تاکنون با برخی سخت‌گیری‌ها و اعمال استانداردهای سلیقه‌ای مجوز راهنمایی دانشجوی دکتری در خیلی از دانشگاه‌های کشور برای اعضای هیئت علمی در مرتبه استادیار صادر نشده است و این در حالی است که در دانشگاه‌های طراز اول دنیا استادیارانی وجود دارند که همزمان راهنمایی بیش از 10 دانشجو را برعهده دارند و در برخی اعمال سلیقه‌های داخل حتی به عضو هیئت علمی با مرتبه استادی هم چنین مجوزی داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: امکانات آزمایشگاهی و ... نیز در اکثر دانشگاه‌های ما با امکانات و تجهیزات دانشگاه‌های رده یک دنیا قابل مقایسه بوده و از امکانات و تجهیزات بسیاری از دانشگاه‌ها در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر و بهتر است. البته طرحی نیز در معاونت پژوهشی در حال اجراست که شبکه‌ای از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و دانشگاهی در استان، منطقه و کشور ایجاد شده و دانشگاه‌های متفاوت می‌توانند از امکانات موجود دانشگاه‌های کشور استفاده بهینه تری داشته باشند.

وزیر علوم اضافه کرد: اگر اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ما توانمندتر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های اروپا و امریکا نباشند به جرأت می‌توان گفت از آن‌ها چیزی کم ندارند و امکانات و تجهیزات مؤسسات آموزش عالی در کشور نیز با همه تحریم‌های صورت گرفته از اکثر و قاطبه دانشگاه‌های دنیا کم ندارند و  خروجی‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ( ارشد و دکتری ) دانشگاه‌های ما و نه فقط تعدادی از دانشگاه‌ها بلکه همه دانشگاه‌های ما این را نشان می‌دهد، چطور می‌شود گفت آمریکا و اروپا  فارغ التحصیلان ما را شکار می‌کنند و از طرف دیگر گفت: ما اعضای هیئت علمی و دانشمند و امکانات نداریم، یک بام و دوهوا که نمی‌شود. فارغ التحصیلان ما محصول همین دانشگاه‌ها با همین امکانات و اعضای هیئت علمی، مربی، استادیار، دانشیار و استاد هستند که اتفاقاً در چند سال اخیر به خاطر کیفیت خوب فارغ التحصیلان بیش از پیش مورد توجه شکارچیان دانشمندان قرار گرفته‌اند. حتی یک نگاه سطحی و اجمالی به پیشرفت صنایع هوافضا، نانو، هسته‌ای و فناوری‌های نوین در چند سال اخیر نشان دهنده این است که دانشگاه‌های ما نیروهای متخصص و مجرب و دانشمند تحویل جامعه می‌دهند چرا که همه نیروها و دانشمندان جوانی که در حوزه‌های مذکور اقتدار و عزت برای ملت شریف ایران اسلامی می‌آفرینند محصول و فارغ التحصیل همین دانشگاه‌های داخل کشور از سیستان و بلوچستان تا خراسان و تهران و خوزستان و اصفهان و شیراز و ایلام و کردستان و تبریز و ارومیه و ... از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق کشور هستند.

دانشجو درباره مسایل فرهنگی نیز گفت: همانگونه که امام خمینی (ره) فرموده است اصلاح دانشگاه اصلاح جامعه را در پیش دارد لذا برنامه‌های وزارت علوم برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها براساس مصوبات شورای اسلامی شدن و نیز مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه دارد که در بعد اسلامی کردن مناسبات و ظواهر و از آن مهم‌تر اسلامی و بومی کردن محتوای دروس و منابع تحصیلی در حال پیگیری است که البته در مسیر این بومی کردن، وزارت علوم براساس سیاست‌های شورای تحول علوم انسانی که  به ریاست دکتر حداد عادل و جمعی از نخبگان و نظریه پردازان علوم انسانی تشکیل شده است حرکت خواهد کرد و هماهنگ با این شورا اقدامات اجرایی را پیگیری کرده و خواهد کرد، البته  اسلامی کردن دروس به معنای حذف منابع و نظریات غربی نیست بلکه آشنایی با این نظریات در کنار نظرات اسلامی و نقد نظرات غربی مد نظر است به نحوی که در علوم انسانی مقلد نظریات غربی نباشیم.
 
پیش از  سخنان وزیر علوم نمایندگان عضو  کمیسیون‌های فرهنگی و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سؤالات، نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را درباره مسایل آموزش عالی کشور و اقدامات وزارت علوم اعلام کرده و اکثریت آن‌ها از برنامه‌های وزارت علوم اعلام حمایت و پشتیبانی کردند.
انتهای پیام/